laurainnz.reismee.nl

Tamaki vilage en Hobbiton

Hallo Allemaal,

Zoals gezegd gaan we de verhaaltjes een beetje opdelen om het leesbaar te houden. In dit verhaal vertellen we alles over maandag 23 december 2019. We hebben onze reis vanuit Waitomo vervolgd met als volgende stop Rotorua.

De ochtend begon met een kleine ochtendwandeling naar een waterval. daarna werd de reis voortgezet naar Hobbiton. Met een klein groepje van de bus zijn we hier afgezet en met een klein busje doorgereden naar de ingang. Onze Belgische gids gaf de rondleiding van ongeveer 2,5 uur. Hobbiton is de enige filmset die nog volledig in tact is gebleven na de opnames. Peter Jackson heeft maanden gezocht na de perfecte locatie en vond het op een boerderij waar de filmset voor LOTR is opgebouwd en na filmen is afgebroken. Toen er is bedacht om de Hobbit ook te verfilmen hebben ze een permanenten filmset gebouwd die vandaag de dag nog te bezoeken is. De huisjes hebben allemaal verschillende grootte zodat er makkelijk in perspectief kan worden gefilmd. Daarnaast is geen enkel huisje hetzelfde en hebben ze allemaal een eigen detail dat het uniek maakt. De hele set is natuurlijk, alle planten en bloemen zijn echt en worden door meerdere tuinmannen vakkundig onderhouden. Het enige niet natuurlijk is de boom boven op Bag End. Deze is van metaal en plastic en hand geschilderd. Helaas voor hen was de kleur niet helemaal naar wens en kon het werk opnieuw gedaan worden. Peter Jackson is erg precies en wij denken niet heel makkelijk mee te werken.

Wat ik bedoel met in perspectief kan worden gefilmd is dat een Hobbit klein is vergeleken met een mens. Maar we weten nu dat Sir Ian Mckellen en Elijah Wood 20cm verschillen in lengte. Hiervoor hebben ze ook stunt doubles ingezet om het verschil tussen Hobbit en Wizard te verduidelijken. De double van Gandalf wordt gespeeld door een man van 2,20m en Frodo is een kind. Daarnaast vertelde hij dat Frodo achter Gandalf moest zitten om het verschil te groter te maken. https://www.youtube.com/watch?v=ZgIr8F0Zf4I Dit is een klein fragment waarin zowel de knuffel als de rit met paard en wagen te zien is. Leuke details die mij (en jullie) nu waarschijnlijk gaan opvallen.

Helaas kan ik op deze website geen filmpjes uploaden alleen foto's want we hebben in Hobbiton voornamelijk filmpjes gemaakt. Zodra we deze hebben samengevoegd zullen ze worden toegevoegd in een link.

Ander leuk feitje dat hij vertelde is dat de kinderen van Sam en Rosie gespeeld worden door de dochters van beide acteurs. Maar Sam en Rosie hebben een jongen en een meisje? Ja, dat klopt. Het dochtertje van Rosie is verkleed als jongen en zo werd dit probleem opgelost. Ook al het vuurwerk op de set was echt behalve de draak. De bewoners van het dorp rondom de filmset waren echter niet ingelicht en dachten dat ze werden aangevallen in de drie dagen dat de scene werd gefilmd.

Na de tour kreeg iedereen een biertje in de Dragon Inn en werd er geproost op een geslaagde rondleiding. Nog even snel naar de souvenirshop en toen zijn we doorgereden naar Rotorua om ons bij de rest van het gezelschap te voegen.

Met 11 reisgenoten zijn we naar Tamaki village gegaan waar we werden ondergedompeld in de Maori cultuur. Er hing een klein prijskaartje aan maar het was elke cent meer dan waard. Een traditioneel welkom door onze gids (Djims denken wij) en daarna in formatie naar binnen. De Maori cultuur is rijk aan spiritualiteit en geloof en daar is veel van de rituelen op gebaseerd. De formatie bestond uit een alfaman die voorop liep gevolgd door de dames en de mannen. De vrouwen worden beschouwd als de dragers van het nieuwe leven en wie weet zelfs de nieuwe leider van de groep. Nu was de groep een beetje oneerlijk verdeeld en was het aan de 3 mannen de zware taak om 8 vrouwen te beschermen. We zijn ontvangen met koffie, thee en gebak en daarna naar onze kamer gebracht. De kamer is een grote slaapzaal afgewerkt met houtsnijwerken met ieder een eigen betekenis. Nadat we geïnstalleerd waren hebben we een spel gespeeld waarbij je stokken moest overgooien. Alles draaide hierbij om hand-oog-coördinatie en het duurde even voordat ik het door had. Nu is gooien nooit echt mijn sterkste punt geweest. Daarna hebben we een stukje Maori abc geleerd met bijbehorend dansje (dat nog altijd in ons hoofd zit). Onze gids heeft ons verteld dat we deze 's avonds moesten opvoeren dus iedereen was helemaal zenuwachtig. Toen de avond vorderde waren we nog altijd niet geroepen dus we dachten dat het een grapje was. Tot ineens werd gezegd en onze speciale gasten hebben nog iets ingestudeerd!. Daar gingen we op het podium om onze dans op te voeren.

Deze dans vond plaats na een traditioneel diner waarbij het eten onder de grond wordt klaargemaakt. Er wordt een stapel van hout en stenen gemaakt waar het eten onder ligt. Het hout brandt weg en de stenen worden verwarmd. De warme stenen vallen op het eten en zo wordt het eten verwarmd. Een heel proces maar het eten smaakte erg goed. Voordat we aan tafel gingen heeft onze groep zich samengevoegd en kwamen de reisgenoten die niet bleven overnachten naar Tamaki village voor de voorstelling.

De voorstelling startte met een ceremonie waar onze gekozen leider David namens de groep welkom werd geheten. De leider van een andere groep ontvangt een vredesoffer van de ontvangende stam en wanneer deze wordt geaccepteerd mag je naar binnen. Je mag tijdens het ritueel niet lachen maar het was indrukwekkend dus voor lachen was er geen plaats. Daarna zijn we door een poort gelopen en hebben we een rondje gemaakt langs oude ambachten die door de Maori worden uitgevoerd. Weven, houtbewerken maar ook spellen ter verbetering van hand-oog-coördinatie. Daarna traden de Maori op met dansen en zang. Heel bijzonder om zo te zien.

Toen het diner was afgelopen zijn de andere reisgenoten vertrokken en bleven wij met 11 over. De avond werd besloten in de jacuzzi onder het genot van een alcoholisch drankje.

voor meer informatie over Tamaki village klik op de onderste link:

Manon

Wauw wat een leuke ervaring?.En goed verwoord!

Ans

Dit lijken me wel de hoogtepunten tot nu toe.
Liepen er ook hobbits rond?
Benieuwd naar de foto's