laurainnz.reismee.nl

Kerstdagen

Hallo Allemaal,

Hier een verdere update van onze Nieuw-Zeeland reis. In het vorige verhaal hebben jullie kunnen lezen over hoe wij onze maandag hebben doorgebracht in Tamaki village en Hobbiton. Vandaag gaan we verder met de feestdagen.

Op de 24e zijn we van Rotorua zuidwaarts gereden naar Taupo. Een stad bekent omdat het aan het grootste meer van Nieuw-Zeeland ligt dat dezelfde naam draagt. Lake Taupo (uitgesproken als toepaw - Toe als Engels voor teen en Paw als een kattenpootje).

In de ochtend zijn we bij Te Puia gestopt om nog meer te leren over de Maori cultuur en om een school te bezoeken waar men de oude ambachten kan leren. Op de school kun je de lessen steenbewerken, houtbewerken, metaalbewerking en weven volgen. Maori geborenen of iedereen met een klein beetje Maori bloed krijgt voorrang op de school maar daarna is iedereen welkom. Dit ook om de cultuur van Maori op Maori te kunnen overdragen. Feitje- de hoogleraar aan de school is een niet Maori geborenen en een van de eerste studenten die de opleiding houtbewerking succesvol heeft afgerond. De lessen houtbewerken zijn alleen toegankelijk voor mannen en vrouwen kunnen niet worden toegelaten. Eerst was ik hier verbaasd over maar zoals eerder gezegd is de cultuur rijk aan rituelen en geloof. Zo gelooft men dat de vrouwen dus de drager zijn van het nieuwe leven en deze kan niet worden gecombineerd met de dood. Het is namelijk zo dat de houtsnijwerken de overledenen vertegenwoordigen en op het moment dat de ogen worden aangebracht het kunstwerk zijn ziel krijgt. De ziel van de maker en van de overledenen komen op dat moment samen en vormen een band.

Naast de school is er ook een park met meerdere geisers waarbij de hoogste tot 30 meter hoog komt. Rotorua staat bekent om zijn stank en de sulfaten in de grond die zorgen voor het verwarmen van de omgeving en het ontstaan van de geisers en modderbaden. Daarnaast zijn er hot water pools waar de Maori vroeger hun eten in kookte. Nu werden er speciaal voor ons eieren in gekookt en kon iedereen genieten van een perfect gekookt eitje. Geheel veilig om te eten en het deed niet af aan de smaak. Alleen had het zout een te grootte opening waardoor die wat uitschoot.

Omdat de rondleiding een beetje is uitgelopen moesten we op een rap tempo nog door the Kiwi bird house waar in het donker 3 Kiwi vogels leven in een nagebouwd natuurlijke habitat. Je mag geen foto's maken en het is donker omdat de Kiwi een nachtdier is. Het is daarom ook bijzonder lastig om ze in het wild te spotten. Ze leven vooral op speciale sanctuary islands die afgesloten zijn voor publiek en waar ze vrij kunnen leven van de meeste gevaren. Nieuw-Zeeland heeft meerdere van deze eilanden waar de native birds vrij kunnen leven. Ook zijn we nog even bij een waterval gestopt die door een team van Red Bull is bevaren wat aangeeft dat het een spectaculaire waterval is. Vooral omdat hij niet recht naar beneden valt maar een soort van horizontaal. De valhoek is echter voldoende om het een waterval te noemen.

Op Kerstavond kwamen we aan in Taupo waar we ons ingecheckt hebben in Base Taupo Hostel. Hier hebben we macaroni gemaakt en samen gedineerd. Verder hebben we boodschappen gedaan om de macaroni te kunnen klaarmaken en kort door Taupo gelopen. Weinig spannend. De overige groepsleden hebben een zeiltocht gemaakt maar na het horen van de verhalen was ik meer dan blij dat we die niet gedaan hebben. De boot hing helemaal scheef en het water was behoorlijk onstuimig, mijn zeebenen hadden mij dit nooit vergeven denk ik. In de bus hebben we te horen gekregen dat de Tongariro crossing niet door zou gaan in verband met Kerst. Hierdoor hadden we ineens een vrije dag en daarbij heeft het de hele eerste Kerstdag geregend waardoor de crossing sowieso zou worden afgelast. Daarnaast had ook iedereen een flinke kater van het stappen de dag daarvoor. Met ons groepje zijn we naar de bar naast het hostel gegaan waar we een aantal drankjes hebben gedaan. Toen de bar is gesloten zijn we naar de overkant gegaan waar we het tempo lekker hebben doorgezet. Om 12 uur is de bar gesloten en hebben wij ons naar het hostel verplaatst. 1e Kerstdag hebben we een full English breakfast gehad klaargemaakt door onze Engelse reisgenoten. In de avond stond er een barbecue op de planning maar door de regen leek deze even in het water te vallen. Tussen de brunch en de barbecue hebben we vooral gehangen en Home Alone 2 gekeken. Na het diner hebben we opnieuw de alcohol gepakt en een paar drankspelletjes verder was het tijd om te gaan slapen. Normaal is het hotel een dry hostel wat inhoudt dat er geen alcohol mag worden gedronken. Maar omdat het kerst is en alles gesloten was hebben ze een uitzondering gemaakt.

In de ochtend werd iedereen een beetje zwaar wakker en ging onze reis verder naar River Valley Lodge waar we Ivet zouden treffen. River Valley ligt absoluut tussen niks en nergens en zonder bereik en wifi ben je terug naar de natuur. Ivet heeft ons gevonden en we hebben gekletst en een heerlijk buffet gehad. Elliot de reisleider heeft opgegeven dat we met 11 mensen zouden eten maar en kwamen 5 aan tafel. Achteraf bleek dit een vorm van miscommunicatie maar ondanks dat is het eten opgegaan en hebben we een goede bodem gelegd voor wat nog ging komen. De avond ging door waar we waren gestopt en er werd nog meer drank gedronken. Uiteindelijk heeft Olly de barman ons naar boven gereden en zijn we met z'n allen bij Ivet blijven slapen. In de ochtend heeft Ivet ons weer naar de logde gebracht waar we hebben ontbeten en nog wat hebben gerelaxt.

Al met al hebben we 3 dagen achter elkaar gedronken en veel gelachen met onze gemaakte vrienden. Een perfecte manier om kerst door te brengen.

De foto's die we hebben gemaakt zullen online komen als ik (Laura) mijn laptop weer heb. Daarnaast willen we kijken of we een filmpje kunnen maken en deze in een link kunnen toevoegen.

Het volgende verhaaltje zal Wellington en de reis naar Cape Reigna zijn. Hierna zit de vakantie er voor ons weer op en moet ik nog even werken. Hoe het met Jack gaat weet ik niet en ik heb ook geen idee waar ze kerst hebben doorgebracht. Ik heb Sally vanmorgen een berichtje gestuurd maar nog geen reactie ontvangen.

Lieve groetjes,

Teun en Laura

Ans

De kerstdagen goed gevierd, lees ik.
Wordt steeds nieuwsgieriger naar de foto's .