laurainnz.reismee.nl

Wellington and back again

Hallo Allemaal,

Hier het laatste deel van onze vakantie in Nieuw-Zeeland. Van Taupo zijn we via River Valley naar Wellington gereisd. In Wellington heb je volgens de minimale reis maar 1 overnachting en kom je later in de middag aan en vertrek je 's morgens weer vroeg. Na lang twijfelen en nadenken hebben we daarom besloten om 1 extra dag in Wellington door te brengen. Maar bij keuzes maken betekent het vaak ook dat dingen afvallen. In dit geval was dat de Tongariro crossing. Heel erg jammer maar door de onvoorspelbare weersverwachtingen wilde we het risico niet lopen dat het weer geannuleerd zou worden en we dan niets van Wellington hadden gezien. Dus de knoop was doorgehakt. Geen Crossing maar 1 extra dag in Wellington.

Wellington wordt ook wel de windstad genoemd en bij aankomst was meteen duidelijk waarom. Het waaide behoorlijk en stevig. We zijn ingecheckt bij Base Wellington- dezelfde keten als in Taupo en met ons groepje zijn we Mount Victoria beklommen. Een fikse klim maar een prachtig uitzicht. Vanaf de berg hebben we de zonsondergang gekeken en de laatste groepsfoto gemaakt. In de ochtend vertrok de ferry waar 2 van ons mee naar het zuider eiland gingen en andere bleven tot nieuwjaar waar de achtergebleven reisgenoten  hen weer zouden treffen. Om stil te staan bij de vakantie en de mensen die we hebben leren kennen hebben we de regels van het hostel een beetje overtreden. Het is namelijk een dry hostel en er mag buiten de bar geen (eigen) alcohol worden genuttigd. Jullie raden het al dit hebben we wel gedaan maar zo onopvallend mogelijk.

De volgende ochtend (28 december) zijn Teun en ik iets voor onszelf gaan doen en zijn we op weg gegaan naar de Weta Workshop. Hier worden de special effects en make-up van meerdere films gemaakt waaronder Lord of the Rings en Hobbiton. Op de website stond aangegeven dat er voor de rondleiding van 15:00 nog enkele plekken beschikbaar waren en op goed geluk zijn we vertrokken. Helaas waren deze eenmaal gearriveerd al verkocht. De volgende plekken zouden pas om 18:00 zijn wat betekende dat we nog wel even moesten wachten. Dit hebben we uiteindelijk niet gedaan en zonder rondleiding zijn we terug gegaan. Wel was de reis naar deze afgelegen plek niet helemaal onvruchtbaar want bij de locatie zit natuurlijk ook een souvenirshop waar het een en ander aan onze vingers is blijven plakken. Ik was al langer opzoek naar een mooie poster van Nieuw-Zeeland en die heb ik hier gevonden. Teun zag zoveel dingen die hij graag zou willen hebben dat hij zijn geluk heeft gewaagd op een verrassingsdoos. Hier zitten verschillende LOTR gerelateerde souvenirs in en zijn geluk zat hem mee. Alle dingen die hij op het oog had zaten in de doos en meer dus nu was het een koopje maar het had natuurlijk ook kunnen tegenvallen. De waarde van de doos is hoger dan de aanschafprijs en als je geluk hebt zit in 1 van de 25 dozen dé ring waardoor de waarde van de doos nog meer stijgt.

Na het museum hebben we de bus teruggepakt en zijn we naar het Te Papa museum gegaan. Een gratis museum gelegen aan de haven van Wellington. Het gebouw is enorm en de vele vleugels hadden prachtige schilderijen en werken staan. Het een natuurlijk wel iets mooier dan de ander maar zeker interessant. Ik merkte wel dat de Maori vleugel mij niet meer kon boeien en dat ik een beetje Maori moe ben geworden na de hele reis  . Een heel mooi kunstwerk was een soort regenboog regen van kleine plastic stukjes (zie fotoalbum). 's Avonds hebben we in de bar gegeten en zijn we nog even naar Chris en Sadie gegaan. Zij zijn de enige twee die van het groepje nog over zijn. In de ochtend vertrok onze bus om 8u dus we zijn ook op tijd gaan slapen.

Omdat de route van Wellington naar Auckland te lang is om aan een stuk te rijden is er nog een overnachting in Taupo. dit keer niet in Base maar in Urban Retreat. Een heel vies hostel en de minste van allemaal. Beide zijn we blij dat we hier maar 1 nacht hebben geslapen. Via Rotorua zijn we teruggereden naar Auckland waar we rond 15:00 weer arriveerde. Onze Kiwi Experience van 10 dagen is daarmee ten einde gekomen. We hebben heel veel gedaan, gedronken en gelachen. Als ik de verhalen zo teruglees hebben we het maximale uit de minimale tijd gehaald en iedere dag optimaal benut. Het ideale is dat je niet zelf hoeft te rijden en op te letten maar dat je gewoon kunt gaan zitten en genieten van het uitzicht en het moois van Nieuw-Zeeland.

Terug in Auckland zijn we gelijk naar de autoverhuur gegaan waar we onze auto voor de rest van de reis hebben opgehaald. Eigenlijk zouden we op zondag terugkomen en nog in Auckland slapen voordat we de auto gingen ophalen maar door de keuze om in Wellington te blijven hebben we de auto maandag middag opgehaald. Bijkomstigheid was wel dat we maar voor 2 ipv 3 dagen betaalde. Zoals jullie eerder konden lezen zou ik met Ilona naar Cape Reigna gaan maar kregen we autopech. Nu waren Ron en Anne de verhuurder zo vriendelijk om hun caravan voor ons beschikbaar te stellen en konden we hier alsnog gebruik van maken. Met de auto zijn we 244km naar Waipapa gereden en rond 7u kwamen we hier aan. We zijn welkom ontvangen en in de avond hebben we met Ron en Anne een drankje op de veranda gedronken. 's Morgens de 31e zijn we doorgereden naar Cape Reigna een nieuwe 186 km helemaal naar het noordelijkste puntje van het eiland. Hier komen de Tasman zee en de stille oceaan bij elkaar. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt onder andere bij de zandduinen en bij een baai. Op de terugweg hebben we Fish and Chips gegeten bij wat men zegt de beste kraam van Nieuw-Zeeland. Deze ligt in Mangonui en op de route terug naar Waipapa. 's Avonds zijn we naar Franzi gegaan die met haar gastgezin niet ver van onze Airbnb op de boerderij woont. Ze heeft een eigen huisje boven op de berg en met z'n drieën hebben we geklonken op het nieuwe jaar. In de verte zagen we het vuurwerk en boven ons een prachtige sterrenhemel. Rond 1u zijn we terug naar de caravan gereden en besefte we beiden niet dat het nu 2020 is. Dat doe ik nu eigenlijk nog steeds niet. 1 januari zijn we terug naar Auckland gereden en hebben we rond half 5 de auto weer schoon ingeleverd. Omdat veel wegen onverhard zijn hier in de buurt was de auto een beetje stoffig geworden. Even door de wasstraat was dus geen overbodige luxe. Gister hebben we verder weinig meer gedaan en even een aantal afleveringen Slimste Mens teruggekeken. Nu is Teun bezig zijn tas in te pakken en gaan we zo even koffie drinken en langzaam naar het centrum om de bus naar het vliegveld te pakken. Om 10u vanavond stijgt Teun op en zien we elkaar over 2 weken weer in Nederland.

Ans

Goed idee geweest om met de bus te gaan. En zo heeft Teun broodjes met kaas gegeten en heb jij in een echte caravan geslapen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ☺

oma

Wat beschrijf je dat toch allemaal mooi Laura, en de tijd volledig benut geeft ook een goed gevoel, zonet de foto,s bekeken ziet er allemaal prachtig uit. nou nog 10 dagen in het gezin ??

Laura

Hoi oma,

De 15e vlieg ik naar huis maar ik hoef alleen komende week nog te werken. 5 dagen werken, dan weekend en tas inpakken. Ik heb besloten een hostel te boeken voor dinsdagavond want het gastgezin gaat zelf op woensdag al vroeg weg en ik wil niet de laatste zijn die de deur afsluit. En het is makkelijker afscheid nemen als ik eerder ga, maar ik maak de problemen waarschijnlijk ook veel groter dan dat ze zijn.

Oma

Het is goed zoals je het doet, Goeie reis terug...…..